Pelaburan Cryptocurrency atau Mata Wang Kripto di Malaysia
Financial Doctor anda...Investment Portfolio-Takaful-Wasiat Hibah-Tax-Debt Restructure-Retirement Planning-Hajj Planning

Pelaburan Cryptocurrency atau Mata Wang Kripto di Malaysia

Pelaburan Cryptocurrency atau Mata Wang Kripto di Malaysia


cryptocurrency malaysia

Pelaburan Cryptocurrency dan Mata Wang Kripto di Malaysia

Cryptocurrency di Malaysia semakin popular dan diterima ramai oleh kaum muda hingga golongan dewasa sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Cryptocurrency seperti Bitcoin, Ethereum, Ripple dan  banyak lagi, dianggap banyak sebagai satu bentuk pelaburan alternatif yang menjanjikan pulangan yang tinggi dalam jangka masa pendek atau panjang.

 

Pelaburan cryptocurrency merupakan proses membeli, memegang, dan menjual mata wang digital seperti Bitcoin, Ethereum, dan lain-lain sebagai satu bentuk pelaburan jangka panjang atau pendek. Cryptocurrency merupakan aset digital yang memanfaatkan teknologi blockchain untuk melindungi transaksi dan menghasilkan mata wang digital.

 

Crypto yang terkenal seperti Bitcoin menjadi sangat popular sejak pelancarannya pada 2009 dan menumbuhkan banyak jenis mata wang digital lainnya. Keunikan pelaburan dalam cryptocurrency adalah ia berdasarkan teknologi blockchain dan  bukan dikawal oleh mana-mana kerajaan atau badan-badan kewangan dan mempunyai potensi untuk memberikan pulangan yang tinggi dalam jangka masa pendek atau panjang, walaupun ia juga mempunyai risiko yang tinggi.

 

Berikut adalah kelebihan lain cryptocurrency yang membuatkan ramai berminat untuk cuba melabur:

Privasi

Urus niaga cryptocurrency dijalankan tanpa mendedahkan identiti.

Telus

Data transaksi akan direkodkan pada lejar awam yang menggunakan teknologi blockchain dan boleh dilihat oleh orang ramai pada bila-bila masa.

Decentralization 

Mata wang kripto tidak dikawalselia oleh bank pusat atau kerajaan. Ini bermakna tiada  pengaruh daripada dasar monetari.

Berpotensi Memperoleh Keuntungan 

Pelaburan cryptocurrency adalah pelaburan berisiko tinggi. Dalam dunia pelaburan, semakin besar risiko pelaburan, semakin besar jugalah potensi keuntungan yang boleh dijana.

 

crypto malaysia

Kelemahan pelaburan cryptocurrency pula adalah risiko yang tinggi,pasaran sangat tidak stabil, dan harga mata wang digital dapat berubah dengan sangat cepat dalam suatu masa yang singkat, dan kebanyakan pelabur tidak mempunyai pengetahuan yang mencukupi mengenai pasaran kripto.

 

Keadaan peraturan bagi cryptocurrency di Malaysia masih berada dalam fasa perkembangan dan pengawalseliaan aktif oleh pihak berwajib belum dilaksanakan. Bank Negara Malaysia (BNM) telah mengeluarkan garis panduan yang bertujuan untuk menjamin integriti dan kestabilan sistem kewangan, dan mendesak agar penggunaan mata wang digital dilakukan dengan berhati-hati. Meskipun pengetahuan terhadap pelaburan dalam kriptografi bertambah di Malaysia, penting untuk memahami bahawa cryptocurrency masih merupakan bidang pelaburan baru yang memerlukan pemahaman yang mendalam dan kesedaran tentang risikonya.

 

Menurut carian di laman web Suruhanjaya Sekuriti, setakat 4 Ogos 2022, hanya terdapat 4 platform kripto yang mendapat kelulusan penuh dan beroperasi secara sah di negara ini iaitu LUNO, SINEGY, TOKENIZE dan MX GLOBAL.

Kelebihan platform aset digital yang dikawal selia oleh Suruhanjaya Sekuriti ialah urusniaga yang terjamin ketelusannya dan melindungi pelabur daripada penipuan serta kerugian.

 

crytocurrency malaysia



Berikut adalah beberapa perkara yang perlu diketahui sebelum melabur dalam cryptocurrency:

 

1. Risiko - Pelaburan cryptocurrency mempunyai risiko yang tinggi,pasaran sangat tidak stabil, dan harga mata wang digital dapat berubah dengan sangat cepat dalam suatu masa yang singkat. Pelaburan cryptocurrency menuntut pengetahuan yang mendalam tentang pasaran dan bagaimana untuk mengekalkan risiko pada tahap yang sederhana.

 

2. Kebolehcapaian - Tidak semua pelabur tertarik pada cryptocurrency. Sebilangan besar orang masih melabur dalam pelaburan tradisional seperti saham, bon, dan emas. Walaubagaimanapun ,ada kemungkinan bahawa cryptocurrency boleh menjadi satu bidang pelaburan yang berkembang pesat pada masa akan datang.

 

3. Analisis Teknikal - Pelaburan cryptocurrency bukan sekadar membeli dan menjual aset pada harga yang dikehendaki. Pelabur perlu mempelajari teknikal analisis bagi memahami bagaimana membeli dan menjual pada tahap yang paling baik.

 

4. Perlindungan Peribadi - Cryptocurrency adalah aset digital yang memerlukan perlindungan yang sepadan. Pengelolaan dan perlindungan kriptografi peribadi sangat penting bagi menjaga keselamatan dan keselamatan cryptocurrency .

 

5. Pemilihan Platform - Platform dagangan cryptocurrency seperti Binance, Coinbase dan lain-lain perlu dikaji terlebih dahulu. Pilihan platform diikuti dengan keperluan pelabur untuk mendapat faedah yang terendah dan membolehkan pelabur perdagangan mata wang yang dikehendaki.

 

Kesimpulannya, pelaburan cryptocurrency bukanlah pelaburan yang sesuai untuk semua orang tetapi ia boleh menjadi pilihan bagi mereka yang mempunyai pengetahuan mendalam tentang kriptografi dan teknologi blockchain, dan memahami risiko dan keuntungan yang berkaitan dengan pelaburan cryptocurrency. Untuk mengurangkan risiko dalam pelaburan crypto, pelabur perlu berhati-hati memilih platform dagangan, mengambil langkah-langkah keselamatan, dan melakukan analisis teknikal sebelum membuat keputusan membeli atau menjual cryptocurrency.

 

Sebelum anda melabur apa-apa bentuk aset kripto, anda perlu mempertimbangkan faktor-faktor penting seperti bagaimana untuk menguruskan risiko, pengetahuan tentang pasaran kripto, keperluan untuk memilih platform perdagangan yang selamat, dan perlindungan peribadi anda. Jangan lupa untuk membuat kajian yang teliti mengenai cryptocurrency dan berbincang dengan financial advisor yang bertauliah sebelum membuat keputusan berkaitan pelaburan anda.





Adakah anda tengah survey pelaburan untuk anda gandakan wang anda? Tak pasti mana satu paling sesuai dengan situasi anda? Dapatkan sesi PERCUMA 30 minit google meet untuk sembang-sembang situasi kewangan anda dan apa yang kami boleh bantu anda.

 Slot adalah terhad, pastikan anda isi segera form di bawah:



Lawati Facebook Page Kami = https://www.facebook.com/financialplannermalaysia

Lawati Youtube Channel Kami = https://www.youtube.com/@financialplannermalaysia






Catat Ulasan

0 Ulasan