Pelaburan Trading Saham yang Untung di Malaysia
Financial Doctor anda...Investment Portfolio-Takaful-Wasiat Hibah-Tax-Debt Restructure-Retirement Planning-Hajj Planning

Pelaburan Trading Saham yang Untung di Malaysia

Pelaburan Trading Saham yang Untung di Malaysia


pelaburan trading saham


Pelaburan saham adalah proses membeli dan memegang saham dalam syarikat sebagai bentuk pelaburan jangka panjang atau pendek. Memahami bagaimana saham dan pasaran saham bekerja adalah kunci kejayaan dalam pelaburan saham.

 

Bagaimana anda buat duit dengan saham?

Prinsip asasnya ialah anda buat untung dengan membeli saham dengan harga rendah dan menjualnya dengan harga tinggi ATAU membeli saham dengan harga tinggi dan kemudian jual pula dengan harga lebih tinggi.

 

Bagaimana Saham Berfungsi?

1. Syarikat terbitkan IPO(tawaran untuk jualan)atau terbitan awam 

2. Pelabur membeli IPO secara online melalui akaun CDS dan menjadi sebahagian daripada pemegang saham syarikat. Syarikat terima modal tambahan daripada pembelian IPO tadi yang akan digunakan untuk mengembangkan syarikat.

3. Kemudian, saham syarikat ini akan tersenarai dalam Bursa Malaysia.Urusan jual beli saham boleh juga dilakukan melalui trading platform jika terlepas peluang semasa tawaran awam. 

 

Beberapa kelebihan dan kelemahan pelaburan saham di Malaysia termasuk:

 

Kelebihan Pelaburan Saham:

 

1. Potensi Keuntungan yang Tinggi - Pelaburan saham boleh memberikan pulangan yang tinggi dalam masa yang singkat atau panjang dan boleh menjadi satu bentuk pelaburan yang menggembirakan dalam jangka masa panjang.

 

2. Pilihan Pelaburan yang Meluas - Terdapat banyak saham yang tersedia dan pelbagai sektor industri, seperti kewangan, kesihatan, teknologi, dan banyak lagi. Ini memberi pelabur banyak pilihan dalam mencari sektor atau syarikat yang sesuai bagi tujuan mereka.

 

3. Kepemilikan Saham - Pelabur saham yang membeli saham dalam syarikat berhak memilih bagi keputusan penting syarikat seperti pemilihan pengarah, dividen dan beberapa keputusan lain yang berkaitan dengan syarikat.

 

4. Pembayaran Dividen - Syarikat yang menguntungkan akan memberikan pembayaran dividen yang berterusan dan itu akan menjadi pendapatan pasif bagi pelabur saham.

 

5. Perlindungan terhadap Inflasi - Pelaburan saham boleh menjadi perlindungan terhadap inflasi berikutan mutu saham akan meningkat secara terus dari masa ke masa.

 

trading saham

Kelemahan Pelaburan Saham:

 

1. Risiko Kehilangan Modal - Pelaburan saham mempunyai risiko kehilangan modal yang tinggi

 

2. Volatiliti Pasaran Saham - Pasaran saham sangat berubah-ubah, dan harganya boleh naik dan turun secara drastik dalam masa yang singkat.

 

3. Pengetahuan dan Kekurangan Pengalaman - Pelabur yang kurang pengalaman dalam pasaran saham mungkin tidak dapat membuat keputusan perdagangan yang tepat atau mengenal pasti peluang pelaburan yang menguntungkan.

 

4. Pelaburan Yang PERLU Masa - Pelaburan saham memerlukan masa, tumpuan dan kesabaran yang diperlukan bagi memahami pasaran saham dan saham yang hendak dibeli.

 

5. Kajian Kewangan yang Teliti - Pelabur perlu melakukan kajian kewangan yang teliti terhadap sesuatu saham yang berpotensi dalam jangka masa yang panjang bagi mempertingkatkan peluang keuntungannya.

 

 

trading saham malaysia

 

Terdapat beberapa cara trading saham yang dapat memberikan keuntungan pada pelabur di Malaysia, antaranya:

 

1. Kajian yang Teliti - Sebagai seorang trader saham, penting untuk melakukan penyelidikan dan analisis yang teliti terhadap pasaran saham dan saham yang ingin anda beli sebelum membuat keputusan perdagangan. Mengenal pasti jangka masa yang tepat untuk membeli dan menjual, mengikut trend dan bagaimana mengambil risiko dan mengawal keuntungan kita.

 

2. Ikuti Berita Terkini - Pelabur saham harus sentiasa memperhatikan berita terkini mengenai ekonomi dan gejala dalam industri yang terkait dengan saham yang ingin dibeli. Ini akan membantu menentukan tindakan yang sesuai dan mengurangkan risiko pelaburan.

 

3. Menggunakan Akaun Dagangan yang Selamat dan Telus - Pilihlah akaun trading saham yang dijamin oleh pihak berwajib dan dilindungi dengan mekanisme keselamatan seperti teknologi enkripsi yang memadai dan memenuhi spesifikasi yang diperlukan. Sentiasalah menggunakan akaun dagangan yang selamat dan telus untuk menghentikan sebarang kemungkinan peretasan atau penipuan.

 

4. Pelaburan pada Event Khas - Pelabur saham bisa menambah peluang keuntungan dengan melihat peristiwa tertentu. Contohnya adalah peristiwa seperti IPO, atau syarikat yang melancarkan produk baru. Pelaburan pada peristiwa seperti ini biasanya akan memberi besar pulangan tetapi juga mempunyai risiko yang lebih tinggi kepada mereka.

 

5. Pelanggan saham pada dinar tertentu dan pengasingan risiko saham - Contohnya, Pelanggan pada dinar USA dilaksanakan dengan membeli dinar USA dengan harga yang lebih rendah dan menjual semula ketika harganya meningkat. Ia menawarkan peluang keuntungan yang sangat stabil dalam jangka masa panjang. Di samping itu, pengasingan risiko saham adalah strategi di mana pelabur membeli saham dalam pelbagai sektor untuk mengurangkan risiko melabur secara tunggal dan mempertingkatkan potensi bagi pembuatan keuntungan dalam pelbagai sektor.

 

Kesimpulannya, pelaburan saham mempunyai kelebihan dan kelemahan di dalam pasaran saham dan ada risiko untuk mengalami kehilangan modal. Penting bagi anda untuk memahami risiko dan mempunyai strategi pelaburan yang baik sebelum memasuki dunia perdagangan saham. Pelabur saham haruslah sentiasa berfikir panjang serta memahami potensi keuntungan dan risiko pelaburan yang diambil.

 Dalam trading saham, tidak ada jaminan keuntungan Untuk menjadi pelabur saham, anda perlu mempunyai pengetahuan dasar pasaran saham, kesabaran dan disiplin bagi melakukan kajian yang teliti dan memahami keadaan pasaran. Bagi mereka yang mempunyai keupayaan kewangan yang kurang dan berpendapatan rendah, sebaik-baiknya memulakan kajian dan memilih saham yang tepat atau mengambil bantuan nasihat daripada penasihat kewangan atau broker saham.

 


Adakah anda tengah survey pelaburan untuk anda gandakan wang anda? Tak pasti mana satu paling sesuai dengan situasi anda? Dapatkan sesi PERCUMA 30 minit google meet untuk sembang-sembang situasi kewangan anda dan apa yang kami boleh bantu anda.

 Slot adalah terhad, pastikan anda isi segera form di bawah:



Lawati Facebook Page Kami = https://www.facebook.com/financialplannermalaysia

Lawati Youtube Channel Kami = https://www.youtube.com/@financialplannermalaysia






Catat Ulasan

0 Ulasan